del carrer Manresa

Els cabeçuts del carrer Manresa als anys 60. Fons fotogràfic de la família Barquet-Valls

Així com la introducció dels gegants a la festa del carrer Viserta aportà una distinció a la celebració que feia aquest veïnat monistrolenc envers la dels altres carrers que celebraven la seva pròpia festa, molts d’ells es procuraren una comparseria pròpia d’imatgeria que regularment era formada per un grup més o menys nombrós de capgrossos, que a Monistrol de Montserrat, des d’antic, s’anomenen “cabeçuts”.

D’aquesta manera, els veïns del carrer Manresa volent així afegir a la seva festa uns elements que la distingissin i alhora els fessin de símbol d’aquella comunitat, es féu fer uns cabeçuts al mateix local comercial on s’havien adquirit anteriorment els Gegants de Viserta, El Ingenio, aleshores regentat per la família Cardona-Homs. Aquests divertits personatges eren reproduccions seriades dels models que ja es fabricaven en aquella mateixa casa, tots ells, extrets de motlles creats a partir d’uns originals de l’escultor Lambert Escaler. La seva imatge era la d’una parella d’edat avançada, una vella guerxa d’un ull i un home amb patilles d’estètica vuitcentista, i un parell d’homes més, l’un amb uns opulents i rinxolats bigotis i l’altre, de mirada més serena i elegant, que recordava als artistes de l’època. Tots ells es pagaren mitjançant una subscripció popular entre els veïns que fou organitzada pels quatrers i els membres de la comissió de festes. Aquests mateixos cabeçuts s’estrenaren el dia 24 de juny de 1962 i foren anunciats en el programa d’actes de la Festa del Carrer Manresa d’aquell mateix any com la “Gran Sorpresa” que es desvetllaria a les 12 del migdia d’aquella mateixa diada.

Els cabeçuts del carrer Manresa al portal de la casa de la família Gumà. Fons fotogràfic de la família Bujalance-Gumà

Va ser tan gran l’acceptació d’aquells petits i estrafets personatges, tan diferents en contrast amb la seriositat i solemnitat dels gegants, que el mateix veïnat, en resultes de l’èxit assolit, estrenà l’any 1963 un parell més de cabeçuts comprats a la mateixa casa que els anteriors, tot i que aquests procedien d’un altre taller i eren d’una gama escultòrica més econòmica, procedents del taller murcià Artesanía Mirete, fundat l’any 1928. Aquestes dues noves incorporacions representaven per una part l’actriu Leslie Caron a la pel·lícula Lilí (1953) i l’altre la titella “Marguerite” que apareix al mateix film.

El destí no volgué que aquests cabeçuts tinguessin una vida molt llarga en el si de la seva pròpia festa veïnal i s’escaigué que quan la festa deixà de celebrar-se l’any 1966, quedaren desats a les dependències de Cal Barquet fins que es recuperà de nou la celebració i es fusionà, l’any 1976, amb la que celebrava el veïnat de Viserta.

A partir de l’any 1983 i amb la fundació de l’Associació de Veïns A.F.U.M. la custòdia d’aquests cabeçuts passà a mans d’aquesta entitat que en té cura i els administra encara avui dia.

A les portes del seu seixantè aniversari, l’any 2021, es portaren a restaurar al taller imatger navarrès regentar pel polifacètic artista Aitor Calleja Unzu, on foren íntegrament intervinguts per tal de recobrar els trets escultòrics originals de les figures que s’havien anat perdent al llarg de diverses reparacions alhora que se’ls dotava d’una nova policromia que recordava la que duien originalment en el moment de la seva estrena. La nova imatge es presentà l’any 2022 en plena celebració de la Festa del Carrer on, a més a més, estrenaren un nou vestuari dissenyat per Joan Pozo i confeccionat per les veïnes Dolors Banqué i Dolors Martínez. Durant la passada de diumenge també foren els protagonistes de la diada estrenant ball i música pròpia del mateix autor que el tradicional Ball de Gegants de Viserta.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *